
KSeF – co nas czeka od 1 lipca 2024 roku?
Zacznijmy od tego co to jest KSeF
Krajowy System e-faktur jest ogólnopolską platformą teleinformatyczną pozwalającą na wystawianie, przesyłanie i odbieranie faktur ustrukturyzowanych (inaczej e-Faktura). Wykorzystując KSeF docelowo każdy przedsiębiorca będzie wystawiać faktury sprzedażowe w ustrukturyzowanej formie. KSeF nadaje unikalny numer identyfikacyjny każdej fakturze. Fakturę uznaje się za wystawioną w momencie przesłania jej do KSeFU, a przydzielenie jej numeru identyfikacyjnego oznacza, że została doręczona do kontrahenta.
Kolejnym ważnym pojęciem jest e-faktura czyli inaczej faktura ustrukturyzowana. Jest to faktura zgodna ze wzorem logicznym określonym przez Ministerstwo Finansów wystawiana w KSeF.
KSeF funkcjonuje w naszym kraju dobrowolnie od momentu udostepnienia go przedsiębiorcom. Zgodnie z popisana ustawą o KSeF przez Prezydenta z dnia 4.08.2023 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF wejdzie w życie:
- 1 lipca 2024 roku – dla czynnych podatników VAT,
- 1 stycznia 2025 roku – dla podatników zwolnionych podmiotowo oraz przedmiotowo z VAT (nievatowcy)
Podatnicy zwolnieni podmiotowo oraz przedmiotowo z VAT, faktury sprzedażowe będą wystawiać od 1.01.2025 r. natomiast od 1.07.2024 r. będą mieli obowiązek odbierać faktury zakupowe bezpośrednio przez KSeF.
Kto obowiązkowo będzie korzystać z KSeF od lipca 2024r.
- Przedsiębiorcy zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT, posiadający siedzibę na terytorium Polski
- Podatnicy zidentyfikowani w Polce do szczególnej procedury unijnej OSS, posiadający identyfikator podatkowy NIP,
- Podatnicy zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT, podsiadający na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności dla celów VAT
Jakie dokumenty podlegają KSeF?
- Faktury podstawowe
- Faktury zaliczkowe
- Faktury korygujące
- Samofakturowanie
- Faktury VAT marża
Natomiast faktury konsumenckie, pro-formy, bilety które są uznawane za faktury oraz tzw. faktury wewnętrzne nie podlegają temu systemowi.
Dokumentu, który zostanie przesłany do KSeF, nie będzie można anulować, gdyż faktura wejdzie w obieg. Każdą zmianę będzie można skorygować za pomocą faktury korygującej. Sam system KSef nie będzie jednak dawał możliwości wystawienia not korygujących przez nabywców. Zatem w przypadku zmian niewypływających na podstawę opodatkowania czy kwotę podatku, noty będą funkcjonować jedynie poza KSeF.
Kolejny dokument, który również docelowo nie będzie potrzebny to duplikaty. Każda wystawiona faktura będzie w zapisana w systemie i podatnik będzie miał do niej dostęp.
Jakie korzyści czekają nas w z związku z wykorzystaniem KSeF?
Jak wiemy na chwilę obecną Krajowy System e-Faktur jest dobrowolny. Ministerstw Finansów przygotowało dodatkowe benefity zachęcające do wdrożenia KSeFu:
- Termin zwrotu podatku VAT skrócony z 60 dni do 40 dni
- Zwolnienie z archiwizacji dokumentów – KSeF będzie je przychował za nas przez okres 10 lat
- Uproszczenie rozliczania faktur korygujących – nie trzeba będzie gromadzić dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie warunków korekty
- Brak konieczności przekazywania plików JPK_FA na żądanie organów podatkowych
- Pewność, że kontrahent otrzymał fakturę
- Standaryzacja dokumentu – jednolity format elektroniczny dla wszystkich
- Dostęp do e-Faktury w czasie rzeczywistym
Obowiązki biura rachunkowego w zakresie KSeF
Biuro rachunkowe w zakresie KSeF będzie miało podwójne zadanie. Z jednej strony, jako przedsiębiorstwo samo będzie musiało wystawiać i pobierać z KSeF faktury ustrukturyzowane, natomiast z drugiej, jako biuro rachunkowe będzie musiało ustalić wspólnie z klientami nowe zasady współpracy. Nasza Kancelaria będzie udostępniać klientom program do wystawiania faktur, który posiada integracje z KSeF. Pokażemy jak prawidłowo wystawiać i pobierać faktury z KSeFu oraz będziemy służyć pomocą w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości.
Czekają nas duże zmiany, ale bazując na doświadczeniu wiemy, że żadne zmiany nie są straszne, kiedy działamy razem.